CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

:)

:)

Saturday, September 10, 2011

penyakit bename batokkk:(


Salam...

Sumpah tensen bila batuk. Bila batuk mesti saket kpale, saket prot, saket tekak n paling penting sakit hati. Dam. Dam. Dam!
Tyme tulis entry ni pun, tgh batuk. Tapi, batuk2 pun..tetap degil nak minum ais.....lepas tu bila sakit...komplen komplen..Huhu :p


Mitos.
x tau lah benda ni fakta atau auta...tapi bila batuk, mesti boleh kurus...sebab bila batuk...jadi xde mood nak makan. (Padahal baru habis makan kupang kat anjg td with faiza n amal tanpa bantuan sesiapa heehehe). Since sekarang ni, suare pn da btukar..cm suare rimau, rockk, macho n ckp pn cm gune line kpg...tenggelam timbol..:p so better silent

isnin ada test ag....edop mmg tok test...nak study time sejuk2 ni, memang tak lah.... So, mari lah kita tidur di bawah kipas walaupun cuaca sejuk...malam karang baru study..baru boleh feel...:p

Wish me luck!


petue...:p 
*mkn buah orange + kicap...(info dr norhaniza jamil aka angah)

+
*minum air suam atau panas dengan banyak. Ia membantu memecahkan dan membuang kahak.
* pengambilan bahan-bahan yang menambah lendir seperti bahan tenusu, daging, makanan segera, gula dan makanan manis, tepung putih dsb hendaklah dikurangkan.
* persekitaran yang berhabuk, berasap toksik dan sebagainya boleh menyebabkan batuk. Oleh itu cuba jauhkan diri anda dari kawasan ini.
* sedut stim contohnya dari air yang mendidih. Ia membantu menghilangkan hidung yang tersumbat.

* ada sesetengah ubat batuk yang didapati di farmasi dan klinik mengandungi pseudoephedrine, yang boleh menambah tekanan darah. Orang yang ada tekanan darah tinggi tidak digalakkan mengambil ubat jenis ini. Dapatkan penerangan lanjut dari farmasi atau klinik.

* sekiranya batuk anda tidak baik dalam masa seminggu, atau ada tanda-tanda yang lebih serius seperti batuk berdarah, rawatan lanjut diperlukan.
batuk yang berlaku pada waktu malam sahaja (semasa baring sahaja) mungkin disebabkan oleh penyakit lain. Dapatkan rawatan selanjutnya.
Sumber: Farmasi Anis


p/s yg penting bnykkn doa....Allah yg bg penyakit n Allah jugak yg pulihkn...:)
sekian terime kasih..:p

0 comments:

Post a Comment